Modul reglare emotională


Emoțiile: o chestie a creierului!

Creierul este ca și un motor care generează gânduri, amintiri și diferite imagini care formează emoțiile pe care le simți. Poate te aștepți ca, într-un mod automat, creierul tău să știe deja cum să se gestioneze, ceea ce e parțial adevărat. Modul în care ne simțim și procesăm ceea ce se întâmplă în jurul nostru depinde mult de ce părți din creier sunt mai active în acel moment, precum și de cât de precis și eficient funcționează acele părți. (Cercetătorii din neuroștiințe cognitive pot vedea prin proceduri specifice ce arii din creier sunt mai active atunci când simțim anumite emoții). Fără ghidajul tău activ, creierul nu interpretează întotdeauna corect ceea ce se întâmplă, iar asta poate fi în discordanță cu starea ta de atunci. Ca rezultat al acestui fapt, s-ar putea să spui anumite lucruri sau să acționezi într-un mod care nu e potrivit în acea situație. Din fericire, cu puțin ghidaj, îți poți ajuta creierul să învețe cum să reacționeze corect, iar tu să fii tu cel care conduce, nu doar pasagerul din dreapta.

Image result for brain driving
Emoțiile! Mă conduc ele pe mine sau le conduc eu pe ele?

Felul în care gândești afectează modul în care te simți!

O mulțime de lucruri se întâmplă în creierul nostru. Chiar dacă de multe ori ni se pare că ceea ce gândim e perfect logic și justificat, nu gândim cu toții la fel despre aceleași aspecte, în aceleași situații. De ce? Pentru că perspectiva fiecăruia e produsul experiențelor unice prin care a trecut și al filtrelor prin care interpretează ceea ce se întâmplă. Dacă faci un pas în spate și îți examinezi propriul stil de gândire, vei observa cum acesta afectează răspunsul tău emoțional în diferite situații. 
Creierul tău te poate ajuta să preiei tu controlul asupra trăirilor tale!

Unele dintre emoțiile noastre sunt constructive, altele nu. Mobilizând emoțiile constructive și reducându-le pe cele mai puțin constructive, poți învăța cum să reglezi emoțiile care te afectează, ceea ce îți poate da un control mult mai crescut în diverse situații din viața ta, precum cele legate de relațiile cu ceilalți sau cele legate de carieră. Primul pas în a ajunge la acest control este să devii mai conștient de emoțiile pe care le simți și de modul în care ele te influențează să acționezi.

Îți propunem următorul exercițiu:

Ștefan iese la cafea cu prietenul lui. În timp ce povestesc, el dă din greșeală cu mâna și își varsă cafeaua peste masă.

Și știi ce? E posibil ca diferiți Ștefani să simtă emoții diferite în exact aceeași situație.