(3)

III. Menținerea relațiilor

Acum că ai reușit să identifici cele mai importante aspecte referitoare la ceea ce este important pentru tine într-o relație de prietenie, dar și la modul în care aceasta se formează, îți propunem să explorezi câteva strategii eficiente prin care poți să contribui la menținerea sănătoasă a relației.

Ascultarea activă și reflectarea empatică

Primul set de strategii pe care le poți aplica pentru a menține relația pe termen lung, dar și pentru a o consolida, cuprinde ascultarea activă și reflectarea empatică. Acestea sunt instrumente de comunicare pe care poate le-ai mai întâlnit și sub denumirea de abilități terapeutice. Iată cele mai importante aspecte de care să ții cont atunci când îți dorești să îl asculți activ pe celălalt și să reflectezi empatic asupra experiențelor lui. Dacă dorești o descriere detaliată și să exersezi mai bine aceste abilități, îți recomandăm să parcurgi modulul Abilități terapeutice.

Ascultarea activă presupune, așa cum îi spune și denumirea, realizarea procesului de ascultare în mod activ, mai degrabă decât pasiv. Presupune participarea mea efectivă în conversație, ca și când aș fi actorul de pe scenă, nu un spectator din sală.

Tips & Tricks – Ascultare activă

Arată că asculți!

Pune distractorii de-o parte! Dacă în timpul unei conversații îți îndrepți atenția către telefon, televizor sau faci altă activitate, este foarte probabil ca prietenul/prietena ta să interpreteze că ceea ce el spune nu este important pentru tine. Dacă pui de-o parte acești distractori atunci când aveți o conversație te ajuta nu doar să îți focusezi atenția pe ce este important, ci și să-l ajuți pe celălalt să se simtă auzit.

Folosește comunicarea verbală, dar și pe cea non-verbală! Îți poți arăta interesul prin limbajul corpului (dat din cap când ești de acord, zâmbit, contact vizual), dar și prin scurtele indicii verbale congruente cu starea prietenului tău (de exemplu, răspunderea cu entuziasm dacă prietenul/prietena ta este entuziasmat de ceva).

Încurajează împărtășirea de informații!

Adresează întrebări deschise! Adresează-i prietenului tău întrebări care încurajează elaborarea, mai degrabă decât cele la care se poate răspunde cu ”da” sau ”nu”. Astfel, îi arăți că îl asculți și că vrei să știi mai multe.

Folosește reflectări! Cu propriile tale cuvinte, reia spusele celuilalt, asigurându-te că incluzi și emoția pe care acesta o simte, chiar dacă ea a fost comunicată doar prin tonalitatea vocii sau limbajul corpului.

Focusează-te pe înțelegere!

Ascultă cu deschidere! Amintește-ți că treaba ta este aceea de a înțelege punctul de vedere al prietenului tău, chiar dacă nu ești de acord cu acesta. Evită formarea unor judecăți critice.

Testează-ți părerile! Verifică dacă mesajul pe care l-ai primit este cel pe care prietenul tău a vrut să îl transmită și amintește-ți că este normal să apară diferențe de perspective

Reflectarea empatică presupune identificarea emoției pe care o transmite cealaltă persoană și numirea acesteia fie direct, fie printr-o metaforă. Răspunsul tău este ca o oglindă pentru emoțiile celuilalt: surprinde emoțiile resimțite de el. Te ajută pe tine să-l înțelegi mai bine și este util pentru el, cel care se simte înțeles. Pentru a afla mai multe modalități în care poți reflecta empatic, vezi modulul de abilități terapeutice.

Comunicarea asertivă

Cea de-a doua componentă importantă pentru menținerea relațiilor sănătoase este comunicarea asertivă. Atunci când comunici asertiv, îți aperi dorințele și nevoile, în timp ce iei în considerare dorințele și nevoile celuilalt, fără a deveni pasiv sau agresiv. Astfel, comunicare asertivă reprezintă comunicarea echilibrată aflată la jumătatea celor două extreme: comunicarea pasivă și comunicarea agresivă. În tabelul de mai jos vei găsi o serie de comportamente în funcție de care îți poți da seama de stilul de comunicare:

Exemplu: Mai jos se află câte un exemplu pentru fiecare dintre cele trei moduri în care putem răspunde la o situație.

Situația: Un prieten te roagă să îi împrumuți mașina ta, ceea ce ar reprezenta un mare inconvenient pentru tine.

Răspuns pasiv: ”Desigur, presupun că este în regulă. Dorești să îi fac plinul?”

Răspuns agresiv: ”Nici vorbă! De ce ți-aș împrumuta ție mașina! Mă mir și că îndrăznești să întrebi așa ceva!”

Răspuns asertiv: ”Am nevoie de mașina mea în acea zi, dar, dacă voi avea timp, te voi duce unde ai nevoie. ”

Exercițiu: Pentru fiecare dintre exemplele de mai jos, găsește răspunsul asertiv, pe cel pasiv și pe cel agresiv. Mută cuvintele din dreapta în căsuțele potrivite.

Dezvoltă-ți asertivitatea – Tips & Tricks

1. Respectă-te pe tine însuți! Poți face asta dacă îți identifici și exprimi propriile dorințe, nevoi și drepturi; ele sunt la fel de importante precum ale celorlalți. Este în regulă să exprimi ceea ce îți dorești, atâta timp cât păstrezi respectul și față de ceilalți.

2. Exprimă-ți gândurile și emoțiile cu calm și răbdare! Tratarea celuilalt cu tăcere (”silent treatment”), țipatul, amenințările și învinovățirea sunt exemple de acțiuni pe care să nu le faci dacă vrei ca mesajul tău să ajungă la celălalt. În schimb, îți poți asuma responsabilitatea pentru propriile emoții și le poți exprima într-o manieră calmă. Încearcă exprimarea din punctul tău de vedere, pe baza modului în care tu ai interpretat situația: ”Eu mă simt…când…pentru că interpretez că…..”.

3. Spune ”nu” atunci când este necesar! Nu îi poți face fericiți pe toți cei din jur tot timpul. Când ai nevoie să spui ”nu”, spune-o clar, fără a minți în legătură cu motivele. Oferă-te să ajuți în găsirea unei soluții alternative.

Exercițiu: Mai jos se află câteva exemple de răspunsuri asertive, fiecare dintre ele conținând diferite elemente pe care vorbitorul își dorește să le transmită (de exemplu, nevoi, emoții). Identifică ce este transmis prin fiecare răspuns asertiv și unește corespunzător casetele de jos cu replicile de sus.

Gestionarea conflictelor și rezolvarea problemelor

Atunci când ții la o relație și îți dorești să o păstrezi, ai nevoie să știi cum să gestionezi conflictele și să rezolvi problemele care ar putea să apară. Acesta reprezintă cel de-al treilea set de abilități care te pot ajuta să menții relația cu prietenul/prietena ta. Inevitabil, într-o relație este normal să apară diferențe de perspective, de opinie, care ar putea să escaladeze apoi în conflicte mari. De aceea, este important să știm cum să ne raportam la ele.

Tips & Tricks – Rezolvarea conflictelor

1. Focalizează-te pe problemă, nu pe persoană. Atunci când o dispută se transformă în insulte, în ridicarea vocii sau în folosirea unei tonalități ironice, conversația nu mai este productivă. Pentru a nu ajunge acolo, te poți focaliza pe problemă, fără a-l învinovăți pe celălalt. Dacă disputa devine personală, poate fi utilă suspendarea temporară a conversației. Asigură-te că te întorci, nu este util să lași problemele nerezolvate.

2. Folosește exprimarea la persoana întâi! Atunci când iți exprimi o îngrijorare, o nemulțumire sau o emoție, începe propoziția folosind ”eu”. De exemplu, ”Eu m-am simțit dezamăgită când nu mi-ai spus că vei întârzia, pentru că mă așteptam să mă anunți”. Astfel, poți arăta că îți asumi responsabilitatea pentru emoțiile tale și nu îl blamezi pe celălalt. Blamarea ar suna cam așa ”Tu niciodată nu îmi spui când întârzii!” și nu ar face decât să conducă la escaladarea conflictului, fără a identifica o posibilă soluție.

3. Colaborează cu prietenul tău pentru a găsi împreună o soluție! Este normal ca tu și prietenii tăi să nu fiți mereu de acord cu privire la anumite aspecte. Dacă devine clar că aveți opinii diferite, focalizați-vă pe a găsi împreună mai multe soluții și încercați să alegeți un compromis din care amândoi aveți de câștigat.

Nu toate problemele sunt conflicte, dar cu siguranță toate conflictele interpersonale sunt probleme! În continuare îți prezentăm un proces simplu pe care îl poți parcurge pentru a rezolva orice fel de problemă, inclusiv pe cele referitoare la conflictele cu cei din jur.

Acceptă provocarea Mentaid!

În final, îți propunem o provocare pentru tine și un prieten. Gândește-te la un prieten bun și provoacă-l să faceți exercițiul împreună. Îl poți suna prin apel video sau îl puteți face atunci când sunteți față în față.  

Fiecare dintre voi adresează întrebările de mai jos, iar celălalt răspunde. Fiecare întrebare este punctată diferit (vezi numărul de puncte din partea de jos a imaginii), iar corectitudinea răspunsului o stabilește cel care întreabă. Folosiți întrebările la care nu știți răspunsurile ca pe o oportunitate de a afla lucruri noi și de a vă apropia! Câștigătorul jocului este cel care adună cele mai multe puncte!

Mulțumim că ai parcurs acest modul! Sperăm că a fost interesant și util, iar dacă ai orice întrebări ne poți scrie în secțiunea de Contact!


Ți-a plăcut acest modul? Creează un cont MentAid pentru pentru a avea acces la Comunitatea MentAid – un loc de împărtășit idei, articole despre sănătate mintală și unde ai susținere din partea comunității și din partea specialiștilor MentAid!

Creează un cont MentAid