Despre valori

Valorile: busola deciziilor și comportamentelor

Iulia Fechete, Mind the Mind

“It’s not hard to make decisions once you know what your values are.”

Roy E. Disney

Acest articol face o scurtă introducere în principala teorie psihologică a valorilor, care ne va ajuta să înțelegem ce sunt acestea și cum ne influențează comportamentul și deciziile. De asemenea, vă propunem câteva exerciții de explorare a valorilor personale și a modului în care ele se particularizează în domenii de viață specifice.

Ce sunt valorile?

Atunci când vorbim despre valori, ne gândim la ce e important pentru noi în viață. Valorile sunt o componentă esențială a sinelui și a personalității noastre, motivându-ne comportamentele și obiectivele (Schwartz et al., 2012). Acestea diferă de atitudini, norme, credințe sau trăsături. Teoria Valorilor, propusă de Schwartz (1992) evidențiază câteva dintre caracteristicile acestora:

Valorile sunt legate strâns de emoții și afecte. Spre exemplu, atunci când o valoare ne este amenințată, ne simțim mâhniți sau furioși, însă suntem împliniți atunci când o putem exprima liber prin acțiunile noastre.

Valorile ne motivează acțiunile.Influențând ce obiective ne propunem. Dacă una dintre valorile noastre este iubirea și protejarea naturii, probabil ne vom implica în voluntariat pentru mediu mai mult decât o persoană pentru care această valoare nu este atât de importantă.

Valorile nu se schimbă în funcție de circumstanțe sau context. De pildă, dacă valoarea unei persoane este onestitatea, acest lucru se va observa atât în relațiile cu membrii familiei sale, cât și la locul de muncă, cu prietenii și în alte domenii de viață.

Valorile acționează ca standarde sau criterii după care evaluăm ce este bine sau rău, dezirabil sau indezirabil, justificat sau nejustificat, etc. Totuși, de multe ori facem astfel de judecăți inconștient, fără să ne dăm seama de valoarea personală care stă la baza lor.

Valorile pot avea diferite grade de importanță pentru o persoană. O anumită valoare poate fi mai importantă pentru noi decât alta. În plus, o valoare poate fi esențială pentru o persoană, însă nu la fel de importantă pentru altcineva.

Valorile tind să fie mai degrabă stabile în timp. Acestea își păstrează de regulă robustețea pe toată perioada vieții adulte (Schwartz, 1997). Dacă una dintre valorile noastre este explorarea când avem 26 de ani, cel mai probabil și la 33 de ani voi aprecia această valoare.

Care sunt câteva exemple de valori?

Din rezultatele studiilor pe care le-au condus, Schwartz și colaboratorii (2012) au identificat un set cuprinzător de valori de bază recunoscute în majoritatea culturilor și societăților. Aceștia le-au clasificat în 10 categorii, după cum urmează:

Putere:

Realizare:

Hedonism:

Stimulare:

Autodirecție:

Universalism:

Benevolență:

Tradiție:

Conformitate:

Securitate:

statut social și prestigiu, control, dominare

succes personal, ambiție

plăcere, satisfacție

emoție, noutate, provocare

independență, explorare, creativitate, libertate

înțelegere, egalitate, toleranță, iubirea naturii

onestitate, iertare, loialitate

respect pentru tradiție, religie, umilință, devotament

politețe, autodisciplină, onorarea părinților și a bătrânilor

siguranță, stabilitatea societății, a relațiilor și a sinelui

În mod natural, ne comportăm astfel încât acțiunile noastre să fie congruente cu valorile pe care le prețuim. Însă exact același comportament poate avea la bază diferite valori. De exemplu, oamenii ar putea face drumeții pentru că le place aventura (valoarea stimulării), iubesc natura (valoarea universalismului) sau vor să se conformeze cu așteptările prietenilor lor (valoarea de conformitate) (Schwartz et al., 2012). Totuși, în majoritatea situațiilor în care ne aflăm, valorile sunt doar unul dintre factorii care ne influențează comportamentul.

La o primă vedere, valorile și virtuțile par să însemne același lucru. Unele valori precum onestitatea, loialitatea sau ambiția ar putea fi considerate în același timp și virtuți. Totuși, există o diferență între cele două concepte. Deși semantic acestea ar putea fi similare (spre exemplu, cinstea- valoare și virtute), diferența este dată de abordarea prin care le privim și modul specific în care acestea interacționează cu diferite aspecte ale vieții noastre. Psihologia pozitivă abordează virtuțile ca fiind puncte forte dezvoltate prin exercițiu, care contribuie la dezvoltarea personală și la starea noastră de bine.  În schimb, Teoria Valorilor (Schwartz, 1992) privește valorile ca pe niște coordonate după care alegem cum să ne comportăm și ce decizii să luăm.

Valorile devin evidente în momentele de criză din viața noastră și ne influențează alegerile în acele momente, în timp ce virtuțile ne ajută să le depășim. Spre exemplu, dacă una dintre virtuțile principale ale Ralucăi este perseverența, probabil că va rezista mai ușor în timpul unei perioade de stres intens din viața sa, comparativ cu o altă persoană care nu are această virtute. Totuși, dacă valoarea principală a Ralucăi este siguranța personală, probabil că aceasta va alege să evite o situație relaționată cu stres intens (de pildă, un rol de CEO/manager).

Cum îmi dau seama care sunt valorile mele?

Cunoscându-ne propriile valori și importanța lor pentru noi, câștigăm o nouă perspectivă asupra comportamentelor și deciziilor noastre. Putem să discernem mai bine care sunt acțiunile congruente sau incongruente cu valorile noastre. Putem să ne ajustăm comportamentul în mod corespunzător acolo unde este necesar.

În continuare, vă propunem câteva exerciții de reflecție menite să faciliteze explorarea și clarificarea valorilor personale.

1.

2.

3.

4.

Selectează 10 cele mai importante valori pentru tine, în ordinea importanței, dintr-o listă de valori. Câteva exemple din care poți alege sunt: dragoste, familie, creativitate, calm, putere, prietenie, cunoștință, natură, responsabilitate, independență, dreptate, siguranță, pace, respect, spiritualitate, rațiune, loialitate, umor, apreciere, libertate, timp liber, aventură, succes, popularitate, amuzament, cinste, varietate, moralitate.

Oferă semnificație valorilor alese, gândindu-te ce înseamnă pentru tine personal. Spre exemplu, dacă ai ales respectul, în ce domenii ale vieții îl consideri important? Care sunt câteva comportamente congruente cu valoarea ta pe care le faci?

Reflectează asupra valorilor persoanelor importante din viața ta. De multe ori, valorile după care ne trăim viața sunt influențate de persoanele apropiate nouă. Care au fost câteva valori promovate de părinții tăi în perioada copilăriei și adolescenței tale? Dar ale prietenilor tăi? Ce valori promovează cultura în care trăiești, spre deosebire de alte culturi?

Analizează domeniile importante din viața ta. Printre acestea s-ar putea număra: familia, relația romantică, cariera, creșterea copiilor, prieteniile, spiritualitatea, sănătatea fizică, comunitatea, timpul liber. Imaginează-ți cum ți-ar plăcea să decurgă lucrurile în mod ideal în fiecare din aceste domenii. Ce valoare se află la rădăcina acestei dorințe? Simți că aloci suficient timp și efort în toate domeniile importante pentru tine? Dacă nu, cum ai putea să îmbunătățești acest lucru?

Gânduri de încheiere

Doar fiind atenți la atitudinile, gândurile și comportamentele noastre, vom recunoaște cu succes care sunt valorile după care ne trăim viața. Dacă reușim să transpunem valorile importante pentru noi în decizii și acțiuni concrete de viață, ne vom simți mai aproape de noi înșine și mai împliniți.

Apreciem că te menții informat. Vizitează-ne și pagina de Facebook MentAid – Primul ajutor în sănătate mintală.


Lee, J. A., Sneddon, J. N., Daly, T. M., Schwartz, S. H., Soutar, G. N., & Louviere, J. J. (2019). Testing and extending Schwartz Refined Value Theory using a best–worst scaling approach. Assessment, 26(2), 166-180.

Roccas, S., & Sagiv, L. (Eds.). (2017). Values and behavior: Taking a cross cultural perspective. Springer.

Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.

Schwartz, S. H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values.Online Readings in Psychology and Culture, 2(1).http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Schwartz, S. H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., … & Dirilen-Gumus, O. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of personality and social psychology, 103(4), 663.

Schwartz, S. H., Verkasalo, M., Antonovsky, A., & Sagiv, L. (1997). Value priorities and social desirability: Much substance, some style. British Journal of Social Psychology, 36, 3-18.